Sunday 5 February 2017

SKPP DAN BANJIR

2014 meninggalkan kesan yang mendalam kepada warga SKPP. Pada tahun itu, SKPP dilanda banjir besar yang menenggelamkan sekolah. Semenjak itu, setiap pengujung minggu persekolahan setiap tahun warga SKPP akan bergotong-royong memunggah barangan, termasuk dokumen dan perabot untuk ditempatkan di tingkat kedua bangunan sekolah ini. Namun pada pengujung tahun 2015 dan 2016 hujan yang turun tidak menyebabkan banjir.

Tetapi semenjak 23 Januari 2017, hujan mula turun dan ada kalanya tidak berhenti. Pada hari Rabu 25 Januari, hari terakhir sebelum Cuti Persekolahan yang agak panjang sempena Tahun Baru Cina, pihak pentadbiran telah mengambil langkah bijak dengan memunggah sebahagian besar perabut dan dokumen penting.

Apabila berita memulakan laporan tentang banjir di Pantai Timur, pada hari Sabtu  28 Januari 2017, kami mula bertindak dengan lebih yakin termasuk pihak pengurusan kantin sekolah apabila beberapa kawasan di sekitar Paya Pasir mula dinaikinair.


Seterusnya air terus naik dan menenggelamkan dataran dan menyebabkan kuarters guru tidak wajar diduduki.



Paras air terus meningkat dan membautkan SKPP diistihar sekolah yang ditengelami banjir serta tidak dapat beroperasi untuk persekolahan pada 1 Februari 2017.


Sebahagian guru telah melapor diri di sekolah-sekolah berhampiran.



Kami menerima situasi ini dengan redha dan memulakan pembersihan sekolah sejak 1 Februari hingga sekolah dibuka semula 6 Februari 2017.



Segenap warga SKPP mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang telah mencurahkan keringat, tenaga, wang, dan masa dalam memastikan sekolah ini akan beroperasi dengan sebaik mungkin Isnin ini 6 Februari 2017.

Sila klik GALERI untuk info dan gambar aktiviti.

No comments:

Post a Comment